Programmeren met Scratch

De meesten hebben bij het programmeren van computers het beeld van iets ingewikkelds dat alleen mensen met een speciale opleiding kunnen. En het is zeker waar dat traditionele programmeertalen zoals Java of C++ voor de meesten moeilijk te leren zijn.

Met Scratch, een nieuwe visuele programmeertaal, is dat anders. Scratch profiteert van de vooruitgang in rekenkracht van computers en de ontwikkeling in het ontwerp van interfaces. Het maakt programmeren spannend en toegankelijk voor iedereen die het wil leren: kinderen, tieners, wie dan ook. Belangrijke kenmerken van Scratch zijn:

programmerenmetscratch2

Programmeren met blokken. Als je een programma wilt maken in Scratch, klik je simpelweg grafische blokken aan elkaar tot stapels. De blokken zijn zo ontworpen dat ze alleen op een zinvolle manier combinaties vormen. Alleen gegevens die bij elkaar horen passen op elkaar. Wat in een stapel zit kun je steeds veranderen, zelfs als een programma al draait. Dat maakt het eenvoudig om als je bezig bent steeds weer te experimenteren met nieuwe ideeën.

programmerenmetscratch3

Werken met media. Met Scratch kun je programma’s maken die je controle geven over plaatjes, filmpjes, muziek en geluid. Scratch borduurt daarmee voort op aan media gekoppelde activiteiten die tegenwoordig zeer populair zijn – bijvoorbeeld het programmeerbaar maken van Photoshop-achtige bewerkingen op plaatjes.

programmerenmetscratch4

Delen en samenwerken. De Scratch website is zowel een bron van inspiratie als een podium: je kunt er projecten van anderen uitproberen, opnieuw gebruiken, bestaande beelden en scripts aan je eigen smaak aanpassen, maar ook je eigen projecten publiceren. Het uiteindelijke doel is om rondom Scratch een gemeenschap te vormen waarin alles wordt gedeeld.

Scratch biedt een lage drempel (eenvoudig om mee te beginnen), een hoog plafond (je kunt hele ingewikkelde dingen maken) en een enorme breedte (heel veel verschillende dingen zijn mogelijk). Bij de ontwikkeling van Scratch stond eenvoud voorop, iets goed kunnen begrijpen was belangrijker dan het aantal functies.

Als leerlingen aan de slag gaan met Scratch, komen ze in aanraking met belangrijke computerthema’s zoals herhaling, voorwaarden, variabelen, typen gegevens, gebeurtenissen en processen. Scratch is heel geschikt als kennismaking hiermee, ongeacht de leeftijd. Het wordt gebruikt op basisscholen, maar ook op universiteiten. Na een kennismaking met Scratch, gaan sommige leerlingen verder met traditionele programmeertalen.

Scratch is gebaseerd op de programmeertaal Squeak. Belangrijke inspiratiebronnen zijn Logo en Squeak Etoys, maar het doel is om eenvoudiger en laagdrempelig te zijn.

Scratch is een open-source project, maar met een gesloten ontwikkelmodel. De broncode is vrij beschikbaar, maar de toepassing wordt ontwikkeld door een kleine groep onderzoekers van het MIT Media Lab.

http://scratch.mit.edu

Tekst © scratchweb.nl

programmerenmetscratch1